Hati-hati, Konjungtivitis Pada Mata Anda

DokterSehat.Com – Ladies, mata merupakan indra yang rentan terhadap segala bentuk pengaruh lingkungan, sekecil apa pun itu. Untuk itu, menjaga kesehatan mata adalah hal yang perlu Anda lakukan, jika tidak, konjungtivitis bisa menyerang mata.



Konjungtivitis merupakan salah satu penyakit mata menular yang diakibatkan adanya peradangan konjungtiva, membran tipis yang menutupi bagian putih mata dan permukaan bagian dalam kelopak mata.

Penularan konjungtivitis bisa sangat cepat, ini lah alasan mengapa banyak orang yang tidak menganjurkan Anda melihat mata merah seseorang meski Anda penasaran apa yang terjadi pada mata mereka dan meski menghindari kontak mata saat diajak bicara adalah hal yang tidak sopan.

Meski memang belum pasti mereka mengidap konjungtivitis, namun ada baiknya berjaga-jaga dan tidak melihat atau berdekatan dengan orang yang mengalami konjungtivitis. Meskipun tidak banyak yang tahu bahwa penyakit mata menular ini bernama konjungtivitis, namun sudah banyak yang tahu akibat dari berdekatan dengan penderita konjungtivitis.

Gejala yang bisa dilihat saat mengalami konjungtivitis adalah adanya perubahan warna merah pada bagian putih mata, bisa salah satu mata saja tau keduanya. Gejala lain yang muncul adalah adanya nyeri pada mata yang merah, bisa berupa gatal, panas atau terbakar, atau perasaan berpasir di mata.

Jika penyakit ini berlanjut atau parah, bisa juga mengeluarkan cairan encer seperti nanah yang menyebabkan kelopak mata Anda tak bisa dibuka ketika bangun di pagi hari atau terlalu lama memejamkan mata.

Pencegahan

Konjunktivitis boleh menular dari seorang pesakit kepada orang lain melalui sentuhan secara langsung, berkongsi tuala atau bantal, sentuhan muka atau berkongsi alat solek. Ianya boleh berlaku sebelum, semasa atau selepas demam selsema atau jangkitan pada saluran pernafasan kerana virus yang menyebabkan selsema juga boleh menyebabkan konjunktivitis

Baca Juga:  P3K Kejang

Maka, langkah pencegahan yang paling penting adalah dengan membasuh tangan. Basuh tangan dengan sabun dan air sebelum dan selepas menyentuh mata. Elakkan sebarang sentuhan muka dengan orang lain sekiranya anda mengalami gejala konjunktivitis. Jangan benarkan orang lain menggunakan barangan peribadi anda seperti tuala, bantal atau alat kosmetik. Sekiranya anda pengguna kanta sentuh, berhentilah menggunakannya untuk sementara waktu. Dinasihatkan mereka yang terlibat di dalam sektor penjagaan kesihatan, perkhidmatan makanan atau pendidikan, tidak bekerja sehingga mata mereka kembali pulih kerana mereka ini mempunyai risiko yang tinggi untuk menyebabkan jangkitan kepada orang lain.